در حال بارگذاری ...
صادق خادمی
صادق خادمی

قضاياى شرطى

دریافت تحلیل آکادمیک این مطلب!

مایلید خلاصه‌ای از این مطلب را مطالعه کرده و سپس یک تحلیل علمی و دقیق از کل مقاله توسط هوش مصنوعی دریافت کنید؟

این ابزار در یک تب جدید باز می‌شود

قضاياى شرطى

قضيه‌ى انديشارى و ذهنى ويژه‌ى طبيعت و ناسوت است. قضيه، نمايان‌گرِ لفظىِ تصديق و حكم ذهنى‌ست. نظام قضايا به انسان قابليت استدلال انشايى را براى دريافت واقعيت‌ها در ناسوت مى‌دهد. در حضرات و عوالم فراناسوتى، معنا، واقعيت و صدق و ثبوت حاكم است.

واحد انديشه‌ى ناسوتى و پايه‌ى منطق، قضيه و گزاره است. گزاره از همنشينى و همزيستى مفاهيم در قالب قياس استثنايى و گزاره‌اى بسيط و توجه به رابط و نسبت حكمىِ آن گزاره به دست مى‌آيد.

پايه‌ى بحث ذهنى و منطقى، گزاره‌ى شرطى‌ست. گزاره‌ى شرطى قالب اصلى گزاره‌هاست و گزاره‌ى حملى كلى به شرطى متّصل و حملى جزئى به عطفى تبديل مى‌شود. بنابراين به‌جاى اصل موضوع و محمول كه از اصول منطق قديم است، خود قضيه آن هم به معيار نسبت مورد اهتمام است. محمول هميشه نسبت و ربط را در خود دارد.

انديشه و نظريه‌ى قياس و تبديل شكل‌هاى قياس به يكديگر بر محور ادات ربط و وابستگى و وصل و معنادارى بنيان مى‌گيرد و ويژگى‌ها و ارتباطات هستى و پديده‌هاى آن را در نظام گزاره‌ها آگاهى مى‌دهد. بنابراين موضوع و محمول موضوع فهم قرار نمى‌گيرد، بلكه اين نسبت حكمى و رابطه ( فعل “بودن” ) است كه مورد توجه و آگاهى‌بخش مى‌باشد و منطق قضيه‌ها بر محور ادات ربط شكل مى‌گيرد. رابط‌هاى منطقى بر قضيه‌ها به عنوان يك كل تجزيه‌ناپذير به واحدهاى كوچك‌تر وارد مى‌شوند و بررسى آن‌ها، حساب يا منطق قضيه‌ها ناميده مى‌شود. ما از حكم و نسبت حكمى به دليل نقش پايه‌اى و بنيادينى كه در آگاهى دارد، در فصل دوم خواهيم گفت.

ظهور رابط با دو طرف ربط، هم در قضيه و مقام استعمال اتحاد ظهورى دارد و هم در عالمِ عين همچون دور مَعِى داراى تحقق خارجى‌ست و اعتبار محض نمى‌باشد. همان‌گونه كه رابط در قضاياى در ذهن برخوردار از لحاظ است، در خارج نيز رابط تحقق و ظهور دارد. هر ظهورى داراى ربط و اضافه است و ربط و تناسب كه برآمده از رابطه‌ى وجود و ظهور است، تمامى عوالم و پديده‌هاى همزيست را در برگرفته است. در قضيه‌ى شرطى استلزام، رابطه‌اى ميان مقدمات و نتيجه‌ى صورت برهان است و تابعِ رابطه‌ى مقدم و تالى گزاره‌هاى شرطى نيست.

در خبر شرطى، ايجاب با « چنين است كه » شكل منطقى مى‌گيرد اما ذكر آن ضرورتى ندارد و سلب با « چنين نيست كه » مى‌آيد كه به‌صورت ضرورى در گفته ذكر مى‌شود.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Footer Section

🔍 در حال آماده‌سازی تحلیل هوشمند...

پنجره جدیدی برای شما باز شد. چنانچه تحلیل مقاله را در آنجا مطالعه نمودید، این پنجره را ببندید.

بالا منو آهنگ تصویر تازه‌ها
فهرست اصلی
خوشحالیم میزبان شما در وب سایت صادق خادمی هستیم ...

پخش آهنگ

نمایش تصویر

تصویر