در حال بارگذاری ...
صادق خادمی
صادق خادمی

معنادارى قضيه

دریافت تحلیل آکادمیک این مطلب!

مایلید خلاصه‌ای از این مطلب را مطالعه کرده و سپس یک تحلیل علمی و دقیق از کل مقاله توسط هوش مصنوعی دریافت کنید؟

این ابزار در یک تب جدید باز می‌شود

معنادارى قضيه

قضيه با جمله برابر و يكسان نيست و جملات انشايى را در بر نمى‌گيرد. قضيه فقط جنبه‌ى اخبار، حكايتگرى و توصيف و تحليل دارد. قضيه به صورت ضرورى همان جمله‌ى خبرى نيست؛ زيرا قضيه، هويتى منطقى و جمله ماهيتى زبان‌شناسانه دارد و مثل « احمد پسر على‌ست » و « على پدر احمد است » در زبان‌شناسى و ادبيات، دو جمله و در منطق با توجه به بار معنايى يكسان، يك قضيه مى‌باشد.

قضيه، جمله‌اى تامّ است كه از واقعيتى معنادار خبر مى‌دهد و محتواى ذهنى آن را كه مفادى بينشى دارد ( نه انگيزشى يا انشايى ) توصيف مى‌كند. اين توصيف احتمال درستى (صدق) يا نادرستى ( كذب ) دارد. زيرساخت صدق، دست‌كم حكمت و برخوردارى از كتاب يعنى منطق و روش درست مى‌باشد. بنابراين صادق كسى‌ست كه دو سازه‌ى حكمت و كتاب را دارا باشد و خبرى توصيفى را بگويد.

با توجه به اهميت منطق مادى، جملات مبتنى بر تصورات نادرست و غيرشفاف، جمله‌اى فقط مفهومى‌ست كه معنايى ندارد و به قضيه‌ى منطقى كه بايد حاوى خبر و معنا باشد، تبديل نمى‌شود و از تصور فراتر نمى‌رود و به تصديق، اذعان و حكم نمى‌رسد. با در دست داشتن مفهوم و معنا، مصداق قابل فهم مى‌شود و راه براى دريافت فهم واقعيت يا حقيقت هموار مى‌گردد.

قضيه‌ى منطقى بايد خبرى و معنادار بوده و حاوى ادعايى در شكلى توصيفى باشد و در نظام استنتاج معتبر به تصديقى جديد برسد. قضيه در اين صورت علمى و منطقى‌ست و داراى بار توليد علم مى‌باشد.

توجه قضيه به نسبت حكمى و التفات حكم به معناست يعنى حكمِ معنايى به اذعان و تصديقِ ضرورى منجر مى‌شود، نه الفاظ و مفاهيمى كه عنصر معنا در آن‌ها لحاظ نمى‌شود. دلالت لفظ بر صرف مفهوم بدون توجه به معنا، فاقد حكم و تصديق و بدون پيوند و ربط است و رابط در هر گزاره‌اى معناست.

با توجه به اصل معنادارى قضيه، مفاهيم واقعى با اصل علمىِ همنشينى و همزيستى و با حفظ مرتبه در يك مجموعه و جهان طبيعى قرار مى‌گيرند و چنين نيست كه تركيب قضايا بدون توجه به تناسب معنايى و اصل همزيستى و همنشينى و بدون حفظ مرتبه‌ى طبيعى و ظرف معنايى آن صورت بگيرد، كه در اين‌صورت يك استنتاج منطقى شكل نمى‌گيرد، بلكه تركيب قضيه‌هايى نامتناسب و غيرمرتبط از لحاظ معنا و مرتبه‌ى وجودىْظهورى و مبتلا به تجافى نزولى علمى يا طفره‌ى صعودى عملى باطل و درگير بازى‌هاى ذهنى و مفهومى‌ست و نمى‌شود چنين تركيب‌هايى را نقض بر منطق عقلى و براندازِ آن دانست.

آیا این نوشته برایتان مفید بود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Footer Section

🔍 در حال آماده‌سازی تحلیل هوشمند...

پنجره جدیدی برای شما باز شد. چنانچه تحلیل مقاله را در آنجا مطالعه نمودید، این پنجره را ببندید.

بالا منو آهنگ تصویر تازه‌ها
فهرست اصلی
خوشحالیم میزبان شما در وب سایت صادق خادمی هستیم ...

پخش آهنگ

نمایش تصویر

تصویر